Att göra ett bra första intryck
Majoriteten av besökare som kommer till en sajt för första gången kommer nog att hamna på startsidan först. Som med alla första intryck har man bara en chans att ge det, vilket är varför det är värt att lägga ned lite extra tid på att göra startsidan så bra som möjligt.
Alla gör snabba bedömningar av saker och ting, även om det är helt omedvetet. Det har uppskattas att det endast tar omkring 50 millisekunder (vilket är 0,05 sekunder) för en användare att bilda en åsikt huruvida de gillar en webbplats eller inte. I studier som kommit fram till detta har man även kunnat dra slutsatsen att de viktigaste faktorerna för att deltagarna skulle gilla en sajt var låg visuell komplexitet och hur representativ en design var för den kategori av webbplatser den skulle kunna sägas tillhöra. Detta är dock inte det enda man bör göra på startsidan för att få ett lyckat resultat.
En faktor som också är betydelsefull, men mer i det långa loppet, är att ha en tydligt ”call to action”. Detta är i korta drag en länk som tar en till den viktigaste delen av webbplatsen. För många företag är ju detta där man gör något som att boka en konsultation eller beställa offert. Andra studier har också visat om någon omedelbart gillar en sajt är de mer villiga att förlåta eller förbise mindre misstag. Lyckas man alltså skapa ett bra första intryck är besökare mer trolig att se resten av sajten i ett bättre ljus. Och om det motsatta även är sant blir det ju bara svårare att försöka övertyga någon som fick ett negativt första intryck.