Webbsajt

Sälja dina produkter online

En hemsida är ett sätt ett nå ut till en bredare kundkrets. Att ha nöjda kunder från Kiruna till Malmö och kanske hela världen. Det betyder att dina produkter behöver vara huvudfokuset på sajten och till viss del, sälja sig själva. 

Bilder

Du behöver tydliga och lockande bilder på alla dina produkter. En produkt som saknar bild blir nog svårsåld. Människor har svårt att få en uppfattning av produkten från endast en beskrivning. Det spelar ingen roll om det handlar om en lyxbil eller en sekatör, köparen vill se produkten som de tänker köpa. Inte alla produkter är fysiska varor.

Även dina tjänster och onlineprodukter ska säljas på samma sätt. Marknadsför du ditt spelutbud på nätet ska varje spel ha sin egen bild och text för att ge besökaren en uppfattning om hur spelet kommer att se ut och vilken genre den hamnar inom. Säljer du städtjänster borde du ha bilder på dina anställda eller åtminstone köpta bilder som visar städning.

Texten

Dina texter ska vara unika. Det är inte alltid genomförbart. Har du tusentals onlinespel eller produkter är det svårt och tidsödande att skriva unika texter om varje vara. Leverantörer har oftast produkttexter som följer med produkten, den kan användas i nödfall men det bästa är om du skriver dina egna. En produkttext kräver research, inte bara att titta på produkten.

Kolla runt hur köpare använder produkten, vad de tycker om den och varför den är viktig för dem. Använd köparens begär och skriv en text som refererar till dem. Borde du lägga tonvikten på enkelheten att spela online? Eller handlar det om att din sekatör är handgjord? Med en bra produkttext kan dina varor synas högre än dina konkurrenters i sökresultaten. Det är via sökmotorer som majoriteten gör sina köp, inte genom att skriva in en bestämd URL. Dina kunder ramlar in via dina sökord och det gäller att optimera all text på sajten för att reflektera det.